الثلاثاء، أكتوبر ٠٧، ٢٠٠٨

costa coffee .... an unethical technique to reach a yes


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

حصلي موقفين مش كويسين في كوستا كوفي وحبيت أحكيهم عشان الكل يستفيد.

أنا باروح كوستا بمعدل مرتين أو ثلاثه في الشهر مثلاً، وفي معظم اﻷوقات باطلب حاجه إسمها فريسكاتو موكا ودية عباره عن مشروب كده عامل زي الجرانيتا بس بطعم القهوه.

رحت قعدت في كوسنا اللي قدام نادي هليوبوليس أول يوم العيد بالليل، وطلبت الطلب المعتاد فريسكاتو موكا راح الجرسون قاللي والـ desert إيه؟ قولتله مش فاهم ليه عاوزني أخد حلو؟ قال لي ماهو إنهارده في طبق حلو جديد نازل عشان العيد، قلت له ماشي بس أنا مش عاوز، أنا جاي عشان أشرب بس مش أكتر وأصدقائي قالو له نفس الكلام ، قال طب خلاص أجيبلكم طبقين ليكم كلكم؟ قلنا له ﻷ مش عاوزين. راح قايل طب أجيبلكم طبق واحد ليكم كلكم؟ قلنا له ﻷ برضه. راح قايل ﻷ إنتو لازم تاخدوا على الأقل طبق واحد. قلت له ده مبدأ مرفوض إنك تديني حاجه بالعافيه وقلناله سؤال: لو ما خدناش desert نقوم نمشي يعني ولا إيه؟ قال لأ مش هاتمشوا ولا حاجه. قلنا له خلاص مش هاناخد وعاوزين نشرب فقط. والموضوع خلص على كده.

تاني موقف في فرع سيتي ستارز اللي جنب السينيما يوم السبت اللي فات.

أنا طلبت كيك تيراميسو، راح الجرسون قال لي وعاوز الأيس كريم فانيليا ولا شيكولاته؟ وكان بيديني إحساس إن ده لازم ييجي مع الكيك أو بييجي معاه كده كده، قلت له شيكولاته.

انا طبعاً بما إني مش باطلب كيك على طول فا شربت الخدعه وصدقت إن الأيس كريم ده بينزل مع الكيك.

بعد كده صديقي طلب فريسكاتو راح برضه الجرسون سأله والأيس كريم إيه؟ هنا بقى أنا قلت لنفسي هو في إيه؟ هو من إمتى الفريسكاتو بييجي معاه أيس كريم؟ ده هو أصلاً متلج ومش محتاج معاه أيس كريم.

صديقي التالت طلب برضه فريسكاتو راح برضه الجرسون سأله والأيس كريم إيه؟

صديقي الرابع طلب كيك ومشروب سخن، راح برضه الجرسون سأله واﻷيس كريم فانيليا ولا شيكولاته؟ طب يا جماعه إزاي هاشرب حاجه سخنه وهاكل معاها كيك وأيس كريم في نفس الوقت؟ هنا بقى أنا قلت ﻷ أكيد في حاجه غلط.

قلت للجرسون معلش هو اﻷيس كريم اللي بييحي مع الفريسكاتو ده إيه؟ قال ده الـ flavor قولتله مش فاهم يعني ما أنا طول عمري باشرب فريسكاتو من غير أيس كريم؟ قال لي ما أنا باقولك على نوع الأيس كريم اللي ينفع مع الفريسكاتو اللي إنت طلبته!!!!!!!!!! المشكله إنه حسسنا إن ده حاجه بتيجي مع الطلب بشكل إفتراضي ومسلم بيه، أو بتيجي ببلاش مع الطلب.

قلتله طيب واﻷيس كريم اللي مع الكيك ده كمان إيه؟ هو بييجي مع الكيك كده كده قال لي ﻷ، قلت له خلاص أنا مش عاوز أيس كريم مع الكيك.

لما الطلبات نزلت لقينا الطلبات نازله أكبر حجم، طالما إنت ما حددتش حجم معين يبقى هاتشرب أكبر حجم! وطبعاً إحنا ما حددناش حجم عشان إحنا ما إتسألناش أصلاً على حجم الطلبات.

وبرضه ساعة الحساب لقيتا حط أيس كريم على الفريسكاتو عشان أنا بس اللي قلت له مش عاوز أيس كريم مع الكيك، مع إن أصحابي كلهم كانوا معترضين زيي على مبدأ تلبيس الطلبات ده. وعلى فكره اﻷيس كريم محسوب البوله بـ 11 جنيه ونص من غير ضريبه.

المشكله إن كوستا كوفي مش مكان واقع ولا إيراده قليل عشان يلجأ للأساليب التعبانه دية، ده ما شاء الله مليان 24 ساعه.

وواضح إن الأسلوب ده بإيعاز من الإداره وده ﻷنه تكرر في أكثر من فرع.

أنا دلوقت بادور على طريقه أبعت بيها شكوى للفرع الرئيسي في إنجلترا.

4 Comments:

At ٨/١٠/٠٨ ١٥:٥٠, Blogger Mountaineer™ said...

يا جماعه

إحقاقاً للحق ...

لقيت إيميل جايلي من مدير التسويق بأمريكانا جروب إسمه أحمد رشاد .

أمريكانا جروب دية هي صاحبة توكل كوستا وحاجات تانيه كتير زي كنتاكي وهارديز.

واضح إني لما بعت إيميل الشكوى لإنجلترا وجهوها لأمريكانا جروب مصر.

الراجل طلب مني بيانات الإتصال بي.

شويه وإتصل بي وكان راجل غايه في الإحترام صراحةً وسمعني للآخر وأبدى إستنكاره ﻷسلوب تلزيق الطلبات ده والإشتغالات ووعدني إنه ها يتخذ إجراء وإنه هايرجعلي مره تانيه عشان يقول لي حصل إيه.

هابقى أوافيكم بآخر التطورات إن شاء الله

 
At ٨/١٠/٠٨ ١٦:٤٩, Blogger واحد من الناس said...

الموقف الأولانى ده حصلى تبيكل تالت يوم العيد..
بعد ما طلبناه المشروبات انا واصحابى لقيناه بيقول والكيك حضرتك تحب تاخد ايه؟..بالعافيه كده
المهم ان احنا كنا واكلين قبليهاومش قدرين.. ام السائله وصلت بيه انه يقولك ممكن نديهالك تيك اوى؟؟؟
بس كويس ان انت بعت تشتكى التصرف ده.. صح مش لازم نرضى بالإستغلال ده ونسكت.. موقف كويس منك يا محمد..

 
At ١٨/١٠/٠٨ ٢٣:٤٩, Blogger Mountaineer™ said...

آخر التطورات:
الـ F&B Manager Costa Coffee Egypt بعتلي إيميل تاني يوم الخميس 16 أكتوبر وقال لي إنه حاول يكلمني كذا مره يوم الخميس بس ما عرفش يوصل لي.

أنا رديت عليه وقلت له فعلاً أنا كنت بره القاهره ويمكن عشان كده موبايلي كان غير متاح، وطلبت منه إنه يكلمني تاني بكره الحد إن شاء الله.

هابقى أوافيكم بآخر الأخبار إن شاء الله

 
At ٢٦/١٠/٠٨ ١٤:٥٥, Blogger Mountaineer™ said...

الـ F&B Manager Costa Coffee Egypt إتصل بي وإعتذرلي وقال لي إنه عاوز يقابلني، ووعدني إن هايتم تحقيق في الموضوع.

ربنا يسهل إن شاء الله

 

إرسال تعليق

<< Home